جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

علائم معده درد

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
علائم معده درد

تقریبا اکثر ماها در طول زندگی خود یکبار معده درد را تجربه کرده ایم. معده درد معمولا با حالت تهوع استفراغ و نفخ و گاها با یبوست همراه است. زیرا که که بعضی معده ها حساس هستند و نسبت به غذا ها و دیگر خوردنی ها واکنش نشان می دهند. اما از میان خوراکی ها و غذا ها تغذیه های سالمی هم وجود دارد که گاها درد معده را کاهش داده و روند درمان پیش می گیرند. گاها معده درد میتوان ناشی از ورم معده، اسید معده و استرس و این قبیل مشکلات باشد.

علائم معده درد

- ورم معده: ورم معده گاها می توان ناشی از استفاده دارو سن و سال استفاده از تنباکو و الکل و مسمویت های باکتریایی باشد که با احساس درد و ناخوشایندی در بالای شکم همراه است. که گاها فرد احساس پر بودن در شکم می کند.

- اسید معده: درد معده گاهی ناشی از برگشت اسید معده به مری می باشد. که فرد در این مورد احساس سوزش در شکم خود و قفسه سینه می کند. این درد می توان ناشی از خوردن غذاهای چرب و تند نیز باشد.

بیشتر بخوانید: آسپراسیون در کودکان و نوزادان چیست؟

- عدم تحمل لاکتوز: گاهی معده به موادی همچون شیر و ماست و از این قبیل لبنیات واکنش نشان می دهد که در اصطلاح پزشکی می گوییم که معده عدم توانایی لاکتوز را دارد.و لاکتوز جذب شده از لبنیات را نمی توان در خود جذب کند.و باعث اسپاسم و استرس و فشار های عصبی در معده می شود.

- مصرف دارو: گاهی اوقات پیش می آید که فرد بعد از مصرف دارو شروع به معده درد می‌کند و به اصطلاح معده شروع به واکنش دادن می کند.که در میان دارو ها دارو های مسکن و آسپرین ها بیشترین تاثیر را در معده درد ها دارند.

- مشکلات قلبی: گاهی اوقات نیز پیش می آید که معده درد مستقیم با خود معده نیس و مشکلات درد از جای دیگری در بدن نشات می گیرد. سکته های رد شده و دیگر مشکلات قلبی هم می تواند موجب معده درد شود. هنگامی که آنفارکتوسدر قلب رخ می دهد مانند آنوریسم آئورت می تواند موجب درد در نواحی بالایی معده شود.

- سرطان معده: درد های شدید و مداوم معده می تواند نشان از مشکل جدی تری همچون سرطان معده باشد. نشانه های سرطان معده عموما می تواند سنین بالا و کاهش وزن ناگهانی و خستگی مفرط و زیاد و... باشد.

- زخم معده ویا ورم معده: گاهی پیش می آید که التهابی در مخاط معده وجود داشته باشد که همین موضوع موجب بوجود آمد باکتری هلیکوباکترپیلوری ودر نتیجه موجب التهاب و وورم و زخم معده می شود.

- سوء هاضمه: تقریبا 50 درصد معده درد ها می تواند ناشی از مشکل سوء هاضمه باشد. سوء هاضمه مشکلی در بلع و هضم عذا می باشد که باعث بروز معده درد می شود.

- ریفلاکس معده: گاهی اوقات هم مشکلی در عملکرد تحتانی مری درواقع عضله ای که در دریچه بی مری و معده می باشد رخ می دهد که به این واکنش در اصطلاحات پزشکی رفلاکس معده می گویند.

- سریع خوردن غذا: گاهی اوقات برایتان پیش آمده که بر اثر تند تند خوردن غذا و نجویدن کافی و هضم نشدن درست غذا احساس معده درد کرده باشید. دراین مورد عملکرد معده به خوبی اتفاق نمی افتند و معده توانایی هضم را در این موارد ندار و باعث بروز مشکل معده درد می شود.

- مصرف مشروبات الکلی: معده عضی حساس در بدن است که گاها با تغذیه نامناسب و یا استفاده از مشروبات الکلی و تنباکو و این قبیل موارد موجب حساس کردن معده و عدم عملکرد صحیح معده می شویم و معده به اینگونه مواد سریعا واکنش نشان می دهد.

- انسداد روده: مشکلات مربوط به روده و شکم هم می تواند در عملکرد معده اختلال ایجاد کند. اگه درد های معده شما در قسمت اثنی عشر باشد به احتمال زیاد مشکل از انسداد روده است.

- میگرن: حتما معده درد نباید در معده و نواحی آن باشد گاهی اوقات پیش می آید که درد معده شما از میگرنتان باشد. در این صورت می گویند که پای میگرن شکمی در میان است. که بدون ایجاد سر درد باعث اختلالات گوارشی و تهوع و استفراغ در معده می شود.

بیشتر بخوانید: از بیماری رفلاکس اسید معده به مری بیشتر بدانید

- استرس: همچنین همیشه موضوع و مشکل فیزیکی نیس .برخی اوقات پیش می آید که استرس باعث اختلال در خوردن غذا و خواب می شود. این مسئله هم همچون دیگر مشکلات می تواند باعث بروز معده درد شود و در این مورد هیچ گونه توضیح پزشکی وجود ندارد ولی معده درد تاثیر مستقیمی با اضطراب و افسردگی و استرس دارد.

به طور کلی تحقیقات انجام شده نشانگر از این است که افرادی که علائمی همچون خستگی سر درد ناراحتی معده درد تهوع استفراغ یبوست سرگیجه دردهای اسکلتی عضلانی و از این نوع قبیل ممشکلات دارند را دارند افرادی هستند که نسبت به بقیه افراد بیشتر در معرض افسردگی و استرس و ناراحتی و ... قرار دارند.

علائم معده درد

علائم سیستم گوارشی مربوط به اضطراب

علائمی که می توانند در سیستم گوارشی تاثیر بگذارند و موجب اختلال آن شوند عبارتند از:

- سوء هاضمه

- از دست دادن اشتها

- گرفتگی معده

- اسهال

- افزایش گرسنگی

- یبوست

- سندروم روده

- ریفلاکس معده

- اختلالات اضطراب

و...

سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

سندروم روده تحریک پذیر نوعی اختلال در دستگاه گوارش است که علائمی همچون درد نفخ گرفتگی یبوست را با خود به همراه دارد.

بیناری ریفلاکی معده

بیماری ریفلاکس معده یک بیماری گوارشی است که در آن در دستگاه گوارش فرد ریفلاکس اسید تولیده شده در معده به مری بازگشت داده می شود و باعث سوزش بوی بد دهان درد در قفسه سینه مشکل در بلع خشکی صدا در هنگام صبحگاهان سرفه و... می شود.

راه های پیشگیری و درمان معده درد

- برنامه غذایی خود را سالم کنید یعنی از خوردن جذای های پرچرب و تند و این قبیل خوراکی ها اجتناب کنید.

- غذا هایی مثل گوشت قرمز کره پنیر را از برنامه غذایی خود حذف کنید.

- به جای وعده غذایی بزرگ در طول روز از وعده غذایی های کم و متعدد در طول روز استفاده کنید.

- ازمصرف غذاهایی که معده درد شما را تشدید می کنند جدا خودداری کنید.

- از مصرف مداوم داروهایی از قبیل مسکن ها و آسپرین ها که موجب تشدیدی معده درد می شوند اجتناب کنید.

- گاها در کودکان پیش آمده که بعد از خوردن شیر و بستنی و پنیر دچار معده درد شوند.در اصطلاح می گویند که معده این افراد تحمل لاکتوز موجود در لبنیات را ندارد. بنابراین قادر به تجزیه مواد غذایی لاکتوز دار نیستند.

علايم نشان دهنده خطرناک معده

- معده دردی که به صورت مداوم است و از بین نمی رود

- درد در قسمت وسط قفسه سینه

- معده درد های شدید

- هنگام آروغ زدن معده درد تشدید می شود

- تیر کشیدن قسمت پایین شکم

- دردی که مرکز آن مشخص نیس

- شکم دردی که با حرکت کردن بیشتر می شود

- شکم دردی که توانایی بلند شدن و نشستن و حرکت کردن را از شما می گیرد

- معده دردی که همراه با حالت تهوع و استفراغ می باشد

- معده دردی که کاهش وزن ناگهانی را با خود به همراه می آورد

- در صورت بروز تمام این موارد فرد باید سریعا به پزشک مراجعه کند تا تحت درمان قرار بگیرد.

چگونه علت معده درد مشخص می شود؟

- معاینات: پزشک شکم و قلب و ریه بیمار را معاینه می‌کند و منشا درد را پیدا می کند.

- آزمایش خون و آزمایش ادرار: تست هایی که از فرد گرفته می شود نشانگر تشخیص اولین پزشک برای بیماری مورد نظر است.

- رادیولوژی: با انجام رادیولوژی از بیمار پزشک متوجه وجود هوا در روده بیمار می شود

- سونوگرافی: انجام سونگرافی از بیمار و معاینه کیسه صفرا پانکراس کبد و... پزشک متوجه مشکلات مربوط به کلیه طحال و... می شود.

درمان معده درد با روش های خانگی

- انواع میوه ها: میو هایی همچون موز یا انار به کاهش معده درد کمک می کنند.

- ماست و آنقوزه: بیمارانی که دچار سوء هاضمه هستند و دل درد دارید حتما ماست بخورید.

- انواع دمنوش ها: دمنوش نعنا زنجبیل لیمو و...

- جوش شیرین: بدترین درد ها با حل کردن مقداری جوش شیرین در آب گرم و مصرف آن تسکین می یلبد.

- سبزیجات:جعفری و شنبلیله و کرفس در درمان و کاهش معده درد نیز می توانند مفید باشند.

- سرکه سیب: سرکه از طریق هضم راحت به بهبود و کاهش معده درد کمک می کند.

- گلاب: برای راحت شدن از شر حالت تهوع می توانید گلاب بنوشید.

علاوه بر درمان هایی که در طول این مقاله ذکر شد و با پزهیز و اجتناب از غذاهایی که معده را تحریک می کنند و درمان های خانگی امید به این است که هر چه زودتر سلامتی و بهبود خود را بدست بیاورید. اما چنانچکه علائم بیشتر و غیر قابل درمان تری غز این قبیل درمان های ذکر شده داشتید می توانید با مراجعه به پزشک متخصص و تحت درمان قرار گرفتن مشکل معده درد خود را درمان کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید