جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

نگاهی به تاریخچه بازی Call of Duty، یکی از بهترین های شوتر اول شخص

author منتشر کننده
نظرات (1) 7 0
نگاهی به تاریخچه بازی Call of Duty، یکی از بهترین های شوتر اول شخص

هنگامی که بازی Call of Duty وارد بازار جهان شد، اولین بار بود که با چشم خود یک شوتر اول شخص خارق العاده را تجربه می‌کردیم. شاید از بزرگ ترین انقلاب های صنعت گیم، ابتکار جدیدی بود که گروه اینیفینی وارد، در دستور کار خود قرار داده بود. این گروه موفق شد برای اولین بار یک انقلاب جدید در سبک اول شخص ایجاد کند. اکنون که 16 سال از ارائه نسخه اول کالاف می‌گذرد، وقت آن شده تا مختصری از تمامی نسخه های این بازی را بررسی کنیم.

بازی Call of Duty

نسخه اولیه‌ی بازی Call of Duty

سبک بازی Call of Duty را به اختصار FPS (First Person Shooter) یا همان شوتر اول شخص می‌گویند. نسخه اولیه بازی کامپیوتری Call of Duty در 29 اکتبر 2003 برای سیستم های کامپیوتری و نسخه پیشرفته آن با عنوان «ریمستر» برای کنسول های پلی استیشن 3 و Xbox 360 منتشر شد. این نسخه اولین بازی اول شخصی بود که با دیگر بازی های شوتر اول شخص در محیط گرافیکی و مکانیزم گیم پلی تفاوت داشت. این اولین بار بود که مهمات جنگی و سلامتی به مقدار کمی در بازی دیده می شد و شما می بایست برای به دست آوردن آن در محیط گشت و گذار بیشتری داشته باشید. شاید یکی از دلایلی که علاقه بسیاری از گیمرها را به خود مشغول داشت، همین جست و جوی گیمرها برای انجام ماموریت و گشت وگذار در محیط بود.

محیط علمی – فانتزی رنگی حقیقت گرایانه داشت و شما هنگام انجام این بازی خود را در وسط جنگ جهانی دوم در حالتی سخت و طاقت فرسا می بینید که مبادا در یک آن، دشمن، شما را بکشد. ستیز این بازی میان آمریکا، بریتانیا و شوروی سابق بود که شما در قالب یک شخص آمریکایی هستید. ابتدا کار خود را با یک تمرین شروع کرده و سپس وارد بازی می‌شوید.

بازی Call of Duty

بیشتر بخوانید: بررسی بازی کامپیوتری Call of Duty: Modern warfare

بازی Call of Duty نسخه دوم با نوآروی های جدید

نسخه دوم بازی Call of Duty را یک نوآوری از نسخه اولیه آن می توان دانست. این نسخه از بازی دو سال بعد از ارائه نسخه اولیه وارد بازار شد. از نوآوری جدید این نسخه از بازی Call of Duty، سلامتی خودکار بود که بدون تهیه دارو و MedKit رفته رفته سلامتی شما به حالت سابق بر می گشت. این نوآوری موجب می شد افراد بدون جست و جو برای دارو، روند سریع تری در پیشبرد ماموریت های خود داشته باشند. این بازی نیز که در حوزه جنگ جهانی بود به مانند نسخه قبلی خود با یک کمپین سه نفره آغاز میشد و به پایان می‌رسید. شاید تنها نواوری آن را همین بهبود سلامتی می دانیم. چرا که تغییر خاصی در این نسخه مشاهده نشد و بیشترین تغییرات را در گرافیک بازی می دیدیم که به شکل قابل توجهی پیشرفت کرده بود. Call of Duty نسخه دوم که در سال 2005 توسط گروه اینفینیتی وارد توسعه داده شده بود برای سیستم های کامپیوتری و Xbox عرضه شد.

بازی Call of Duty نسخه سوم، اولین سبک کمپین تک نفره

شاید تنها نسخه ای از بازی Call of Duty که کمتر مورد توجه گیمرها قرار گرفت نسخه سوم Call of Duty بود.

برخی از منتقدان صنعت گیم علت آن را سه عامل می دانند:

1. ارائه یک بازی تکراری به مانند نسخه های قبل که فقط گرافیک آن پیشرفت داشته بود.

2. عرضه نشدن این بازی به سیستم های کامپیوتری و انحصاری شدن آن برای کنسول ها.

3. عرضه شدن بازی های دیگری اعم از Battlefield که رقیب جدی Call of Duty به شمار می رفت.

شاید اولین گامی که برای مبارزات تک نفره برداشته شده بود در این نسخه از بازی Call of Duty بود. درحالیکه نسخه های قبلی سبک کمپین سه نفره را داشتند. شما می توانستید در پوست یکی از 4 شخصیت های مهم گیم به بازی خود پبردازید. برای اولین بار بود که خودروها وارد بازی شده بود و بیشتر از این تفاوت سبکی با نسخه های اول و دوم خود نداشت. این نسخه، یک سال بعد از عرضه نسخه دوم ارائه شد که این بار توسعه آن را شرکت Treyarch بر عهده گرفته بود.

بیشتر بخوانید: Cyberpunk 2077: تمام چیزی که ما درباره پروژه جدید CD Project میدانیم

نگاهی به سه گانه معروف بازی Call of Duty نسخه MW

اکنون با دو گروه سازنده بازی Call of Duty آشنا شده ایم. گروه Infinity ward و گروه Treyarch. افکار این دو گروه در عین حال که بر روی یک بازی تمرکز کرده بودند با هم تفاوت داشت. از همان ابتدا گروه Infinity ward افکاری بلند پروازانه در سر داشت و گروه Treyarch بیشتر سعی در ارتقاء سطح کیفی گرافیک بازی داشت. در حقیقت Infinity ward را با عنوان یک مخترع می توان شناخت. چیزی که در گروه Treyarch با سبک های تکراری، کمتر می توان دید. بمب خبری دنیای گیم را مجددا گروه Infinity ward از آن خود کرد؛ سه گانه معروف Call of Duty MW. نسخه های MWIII ,MWII ,MWI به ترتیب در سال های 2007، 2009 و 2011 منتشر شد که نسخه چهارم، ششم و هشتم بازی Call of Duty را تشکیل می دادند. در این بازی علاوه بر اینفینیتی، استودیو Sledgehammer Games اضافه شد تا یک بازی فوق لاعاده به بازار عرضه شود.

اولین بار بود که دنیای گیم، شوتر اول شخص را در دنیای مدرن تجربه می کرد. علاوه بر خودروها، هلیکوپتر و اسلحه های معروف شاهد تکنیک های منحصر به فرد این دو استودیو در حین بازی بودیم. استفاده از سنسورهای لیزری سبزرنگ در شباهنگام، ماموریت های تک نفره و کمپین چهار نفره، زیبایی خاصی را به بازی بخشیده بود.

داستان این بازی از شخصیت های محبوب Soap ، گاست و کاپیتان پرایس آغاز میشد و شما در نقش سوآپ (مک تاویش) در بازی ایفای نقش می‌کردید. علاوه بر کمپین چهار نفره، شما در بدن یک شخصیت دیگر در ارتش آمریکا ایفای نقش می کردید. همچنین یک سری ماموریت ها برای شما داده می شود که به همراه کاپیتان مک میلان در لباس یک تک تیرانداز وارد عمل می‌شوید. این ها فقط بخش های کوچکی از داستان فوق العاده سه گانه Call of Duty MW است. داستان بازی تا سرنگونی عِمران زخائف و شفرد به طول می‌انجامد تا جایی که از نقش منفی ماجرا یعنی ماکاروف سر در می‌آورید. صحنه های دل انگیز بازی از مرگ شخصیت های معروف تا مشخص شدن اصل داستان پس از سه سری بازی، مو را به تن هر گیمری سیخ میکرد. در نسخه دوم MW سر از سرزمین آفریقا در می آورید و سری سوم آن نبردی بزرگ در ایالات متحده است. این سه گانه از بازی Call of Duty MW بی شک بهترین سه گانه دنیای بازی است که صنعت گیم به چشم دیده است.

از تکنیک های دیگر این بازی چشم پوشی نکنیم. جایی که بخش های مهم دیگری از جمله Survival (بخش دو نفره)، کمپین وایس، مولتی پلیر و زامبی در این سه گانه به چشم می خورد.

هر سه سری برای سیستم های کامپیوتری و دو کنسول معروف PS و Xbox منتشر شد و حتی تا امروز از سری سوم MW به صورت مولتی پلیر آنلاین، توسط گیمرها بازی به عمل می آید.

بیشتر بخوانید:‌ مرد عنکبوتی، انقلابی در عرصه بازی و فیلم

بررسی بازی Call of Duty در نسخه چهار گانه BlackOps

بازی Call of Duty نسخه BlackOps توسط گروه Treyarch تهیه شد. یک چهار گانه تقریباً ناموفق که نان خود را بیشتر در مود زامبی و مولتی پلیر می دانست و خبری از سطوح داستانی بازی نداشت. شاید نسخه اولیه Call of Duty BlackOps از لحاظ داستانی قدرت بالایی را از خود نشان داد ولی در نسخه دوم بیشتر یک سبک ماموریتی و غیر داستانی را شاهد بودیم. تا جایی که در نسخه های بعدی این سری خبری از داستان نبود و تمرکز گروه Treyarch بیشتر بر روی بخش مولتی پلیر و زامبی دیده میشد. اگرچه Call of Duty BlackOps یک نسخه ناموفق در بخش داستانی به شمار می رود ولی بهترین شوتر اول شخصی است که مود زامبی را به بهترین نحو ممکن در اختیار گیمرها قرار داده است. کافی است یکبار شده مود زامبی 1 BlackOps را بازی کنید تا به گرافیک و سبک منحصر به فرد آن معتاد شوید. مود زامبی و مولتی پلیر BlackOps در سری های بعدی رفته رفته ارتقا یافت و پیشرفت چشمگیری به خود گرفت تا جاییکه نسخه چهارم BlackOps از دید بسیاری از کاربران صنعت گیم بهترین مولتی پلیر آن سال تا کنون نام گرفته شد. نسخه های اول تا چهارم سری BlackOps به ترتیب در سال 2009، 2012 ، 2015 و 2018 ساخته شد.

گرافیک این سری به نسبت به نسخه MW بیش از پیش افزایش یافته بود و گیمرها باید برای تهیه این بازی نسبت به ارتقاء سیستم خود اقدام می کردند. دنیا از حالت کلاسیک  وواقعی خود فاصله گرفته بود و بیشتر یک نبرد علمی – فانتزی را شاهد بودیم. تمامی کنسول های معروف و سیستم های کامپیوتری به این سری از بازی ها تجهیز شدند. شاید بزرگ ترین گامی که استودیو Treyarch در بازی Call of Duty برداشت اضافه کردن بخش Battle Royal به بازی بود که توجه بسیاری از گیمرهای علاقه مند به این سبک را به خود جذب کرد.

بازی Call of Duty

بازی Call of Duty و جنگ جهانی پیشرفته  WWII

استودیو Treyarch پس از عرضه بازی Call of Duty نسخه سوم، سراغ نسخه پنجم کالاف رفته بود. جایی که اولین سبک شوتر اول شخص جنگ جهانی بود که پوز بازی بتلفیلد را به خاک مالید. تغییرات عجیبی در حرکات بازیکنان و موتور بازی نسخه پنجم بازی Call of Duty مشاهده می شد. گیم پلی بازی تقریباً نسبت به نسخه های قبلی خود روان تر شده بود و بازیکنان دید بهتری نسبت به محیط خود هنگام چرخش ماوس داشتند. ماموریت های بخش تک نفره بازی WWI Call of Duty مربوط به جنگ های اقیانوس آرام و جبهه شرقی بود. استودیو Treyarch اولین گام خود را برای ارائه سبک زامبی با عنوان a Zombie Defense Mode گذاشت و با ارائه این مود بسیاری از کاربران را به این سبک بازی مشغول ساخت.

پس از جدایی گروه ریسپاون و اینفینیتی وارد از بازی Call of Duty مسئولیت بازی Call of Duty WWII بر دوش استودیو  Sledgehammer Game افتاد. این سری از بازی Call of Duty در قالب جنگ جهانی، رقیب سرسخت بتلفیلد 5 به شمار می رفت. داستان بازی به مانند فیلم سینمایی «نجات سرباز رایان» آغاز می‌شود و شما با تشکیل کمپین چهار نفره و ماموریت های تک نفره به بازی می پردازید. از نکات جالب ماجرا، پس رفت استودیو در حذف کردن ارتقاء سلامت بازی بود که دیگر خبری از سلامت خودکار نبود و گیمرها به مانند نسخه اولیه کالاف می بایست از جعبه و کوله پشتی مهمات، دارو را به دست آورند. البته فراموش نکنیم ه کمپین بازی و دوستان شما در بازی، هر کدام یک ماموریت و کوله پشتی مخصوص داشتند. WWI Call of Dut در سال 2008 و Call of Duty WWII در سال 2017 منتشر شد.

بازی Call of Duty

آخرین گام های اینفینیتی در بازی Call of Duty قبل از جدایی

بی شک بازی Call of Duty، بازی ناچیزی نیست که از چشم داشت ها فراموش شود. شاید جنگ بین دو توسعه دهنده بزرگ ترین نبرد دنیای گیم باشد. از چه چیزی صحبت می کنیم؟! اختلاف توسعه دهندگان؟! بله. سال 2012 بود که پس از عرضه نسخه دوم BlackOps، استودیو Infinity Ward تصمیم گرفت نسخه بعدی کالاف را با یک موتور به روز شده روانه دنیای گیم کند. موتوری که نه تنها گرافیک بازی را کم تر میکرد، بلکه گیم پلی بازی را به کلی تغییر می‌داد. اگر بازی Titanfall را انجام داده اید به خوبی به عمق ماجرا پی می‌برید. در هنگام چرخش ماوس، نرمی و انعطاف پذیری حرکات بدن به شکل منحصر به فردی احساس می شود. گویا خود شما هستید که اسلحه را در دست دارید و هر سمتی می چرخانید. این تغییر در گیم پلی و موتور، با مخالفت جدی استودیو Treyarch دنبال شد. تاجایی که این مخالفت موجب شد گروه ریسپاون به کلی خود را از سازندگان و توسعه دهندگان Call of Duty جدا کند. بعدها بود که سری بازی های Ghosts و Infinite Warfare در نسخه های دهم و سیزدهم کالاف عرضه شد که همگی ناموفق بوند. حتی پس از جدایی Infinity Ward و استودیو ریسپاون خبری از توفیق توسعه دهنده  Sledgehammer Game به گوش نمی خورد.

این موضوع تا سال 2019 ادامه داشت؛ تا جایی که بالاخره ریسپاون و اینفینیتی، مجددا وارد دنیای Call of Duty شدند؛ با همان موتور معروف خود و با یک ریبوت اختصاصی به نام Call of Duty MW 2019.

بازی Call of Duty

* آخرین خبر از بازی Call of Duty، عرضه نسخه پنجم BlackOps در سال 2020 است. جایی که به گفته شرکت اکتیویژن، نسخه هفدهم Call of Duty با همکاری سه گروه  Treyarch ، Infinity Ward و «اسلج همر» با عنوان BlackOps 5 روانه دنیای گیم خواهد شد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

  1. بهترین نوع بازی در سبک خودش هست

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید