جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

چگونه یک محیط کاری مثبت و سازنده ایجاد کنیم

author منتشر کننده
نظرات (2) 11 0
چگونه یک محیط کاری مثبت و سازنده ایجاد کنیم

محیط کاری همان جایی است که کارمندان در آن واقع می‌شوند و تمام تلاش و همت و جسارت خود را به کار می‌گیرند تا در نهایت بتوانند بهترین خود را بروز دهند و به نتیجه‌ی کار عالی دست یابند. با توجه به نقش محیط کاری در فرایند انجام کارها و هکاری اعضا، باید به عوامل مختلف به خوبی دقت داشت تا در نهایت بتوان رضایت خاطر کارمند را جلب نمود.

در مورد اهمیت محیط کار می‌توان گفت که اگر نقش عوامل محدود کننده و منفی در روند انجام کارها را تعدیل نموده و به امور مختلفی که ممکن است منجر به نارضایتی و یا شکایت کارمند شود توجه کرده وحذف نمود و یا کلا از همان ابتدا شرایطی در نظر گرفت که این امور منفی روی ندهد، مي‌توان به نقش محیط کاری امیدوار بود و یک محیط کاری مثبت و سازنده را ایجاد کرد.

 بسیاری از محیط های کار به ‌طور ناخواسته کارکنان خود را نادیده می‌گیرند و بارها شکایت هایی از کارمندان نسل های مختلف در مورد حق‌ و حقوقشان مشاهده می‌کنند که اعتراض کرده و می‌گویند، این گروه افراد تنبلی هستند و گروهی دیگر را افرادی مقاوم در در برابر تغییرات می‌دانند که در روند کار اختلال ایجاد می‌کنند. تمام این شکایت ها تنها به دلیل وجود کارمندانی از نسل های مختلف در یک محیط کاری است که می‌توان با ارائه آموزش های لازم شرایط را تعدیل نموده و محیط کار را یکسان نمود. آن دسته از افرادی که به دنبال بهبود بخشیدن و درست کردن اوضاع در محل کارشان هستند باید بدانند که بزرگ ‌ترین مسئله ‌ای که آن‌ها با آن سروکار دارند فقدان ظرفیت و توانایی در هر نسل به ‌صورت جداگانه است که در اصل به معنای فقدان ارزش اختصاص‌ یافته به آن‌ها می‌باشد.

بهترین چیز در مورد یک محیط کاری متنوع، توانایی همکاری برای ارائه‌ ی ایده‌ های خلاقانه است. در زیر چند نکته برای کمک به ایجاد محیط کاری و توسعه‌ی آن وجود دارد که شرایط را برای همه‌ی نسل‌ ها جهت مشارکت در بالاترین سطوح و دستیابی به اهداف سازمان فراهم می‌کند.

محیط کاری مثبت و سازنده

بیشتر بخوانید: چگونه در حوزه‌ی برقراری ارتباط با مشتری، موفق تر ظاهر شویم

در محیط کاری بلوغ شغلی را با تفاوت‌ های نسلی اشتباه نگیرید

شما برای موفقیت در ایجاد محیط کاری سازنده باید در نظر داشته باشید که یک روزی در ابتدای مسیر شغلی خود بودید و در آن زمان تمرکز شما تنها بر روی تلاش برای مشخص نمودن بهترین مسیر حرکت و انتخاب درست ترین مسیر برای رسیدن به اهداف مورد نظرتان بود که به ‌طور قطع نیازمند صبر و حوصله‌ ی فراوان هم برای شما و هم برای اطرافیان تان بود. برخی از چالش ‌هایی که ما به نسل  جدید و هزاره نسبت می‌دهیم تنها بخشی از مسائلی است که آن‌ها در ابتدای مسیر شغلی خود با آن‌ها روبرو هستند. یعنی همان مسايلی که خودمان با آن مواجه بودیم و از آن عبور کردیم. این مسایل به طور ناخواسته بر روند کار این نسل تاثیر می‌گذارد که با در نظر گرفتن آن و توجه داشتن بدان می‌توان تا حد زیادی از آثار منفی آن در محیط کاری جلوگیری به عمل آورد.

در روند تحقیق و بررسی در مورد همکاری همراه با تعامل با یکدیگر و درک تجارب و نیازهای یک نیروی کار چند نسلی، یکی از یافته‌ های کلیدی این بود که نسل هزاره‌ ی جدید معنای کمتری در کارشان احساس می‌کنند. این موضوع می‌تواند مربوط به در نظر گرفتن این باشد که مأموریت یک شرکت برای سطوح تعامل و مشارکت کارکنان امری حیاتی است.

اگر  شما طرز فکر و شیوه ی رفتاری خود را در  طی دوران دهه‌ ی دوم زندگی‌ و در مورد شغلی که بدان مشغول بودید را به خاطر آورید، قطعا متوجه می‌شوید که شما نیز به ‌شدت مشغول تلاش برای پیدا کردن هدف در زندگی از طریق شغل خود بودید و این طرز فکر الهام گرفته از مأموریت و اهداف هیچ سازمان و محیطی نیست. یعنی شما پیش از آنکه پا به محیط ‌ کاری بگذارید بایستی اهداف خود را در ذهن مجسم نمایید و بتوانید در محیط کاری شرایط شغل خود را شناخته و با انجام کارهای مهم به بلوغ شغلی دست یابید.

شما بایستی با تفاوت های نسلی موجود در محیط کار خود آشنا باشید و به دقت آن را مورد توجه قرار داده و برنامه ی مشخصی را برای آن در نظر داشته باشید تا منجر به بحران و ناسازگاری نشود. بدین شیوه شما می‌توانید یک محیط کاری مثبت و سازنده و کارمندانی راضی داشته باشید.

در محیط کاری یک فرآیند برنامه ‌ریزی شغلی ایجاد کنید

هیچ محیط کاری و شغلی وجود ندارد که به‌ طور کامل مناسب و بی ‌نقص باشد. سعی کنید که با نسل ‌های مختلف تعامل داشته باشید و با افراد گوناگون در روابط شغلی خود ارتباط برقرار کنید. برای مدیریت این مواردی که شاید کمی متناقض به نظر برسند، باید فرآیندی وجود داشته باشد که به ‌طور مداوم برای همه ‌ی کارکنان اعمال شود. این فرآیند باید بر روی نحوه‌ ی برخورد افراد و برنامه‌ ریزی برای شغلشان متمرکز باشد و تنها کاری که برنامه‌ ی شغلی آن‌ها را به پایان می‌رساند، یادگیری در نحوه‌‌ی برقراری ارتباطات بین فردی و ارتباط با مدیران می‌باشد.

برخی از گام ‌ها جهت نهادینه نمودن یک فرآیند برنامه ‌ریزی شغلی عبارت‌اند از:

- سازمان و شرکت مورد نظر ملزم به برقرار کردن حداقل یک جلسه‌‌ی کاری سالانه که از گفتگوهای متداولی که بین مدیران و کارکنان شکل می‌گیرد، باشد.

- اطمینان حاصل نمودن از اینکه کارکنان، اهداف و انگیزه ‌های خود را به اشتراک می‌گذارند

- نرمال ‌سازی مفهوم تغییر شغل و خلاص شدن از قوانینی که کارمندان را به خاطر تمایل به رفتن به دنبال فرصت‌ های دیگر، درون یا خارج از شرکت جریمه کند

- فرصت ‌هایی جهت مواجه ‌شدن افراد، با سایر موقعیت ها و شرایطی که توانایی انجام آن را دارند، در شرکت ایجاد شود

- آموزش دادن به افراد جهت توسعه و مدیریت یک برنامه‌ی توسعه‌ی شغلی ایجاد شده و در راس برنامه های غنی سازی شغلی کارمند قرار گیرد

بر روی ارزش نسل ‌های مختلف تمرکز کنید و همچنین سعی کنید تا بر روی جنبه ‌های منفی فرضی نسل‌ های مختلف کاری تمرکز نکنید، البته در نظر داشته باشید که این توصیه بدان معنا نیست که تمرکز بر روی تفاوت‌ ها ایده‌ ی بدی بوده و مناسب نمی‌باشد. پذیرا بودن نقش خود و تردید در مورد اینکه آیا رهبری برای تمام مشکلات، راه‌ حل مناسبی دارد یا خیر را در مورد نسل هزاره بپذیرید. در مورد تفاوت نسل های موجود در محیط کاری باید بگوییم، یکی از این گروه ها درواقع نسلی فعال و مشارکت پذیر هستند و در کنار آن با این موضوع روبرو می‌شویم که آن‌ها افرادی هستند که به دنبال هر چه زودتر بازنشسته شدن هستند و در برابر تغییرات مقاومت می‌کنند و در مورد گروهی دیگرکه جوان تر هستند باید گفت که آن‌ها نقش حیاتی را در ایجاد فرهنگ استقلال و حذف موانع زیاد و بیش ‌از حدی که در ساختار سلسه مراتبی سازمان وجود دارد، ایفا می‌کنند.

محیط کاری مثبت و سازنده

بیشتر بخوانید: چطور به کارمندانم انگیزه بدم و یه تیم شادتر داشته باشم؟

توجه به تعارض ارزش‌ ها در محیط کاری

با صرف ‌نظر از اینکه دلیل وجود این تفاوت‌ های موجود در محیط کاری، یعنی سن، جنسیت، وضعیت اجتماعی، اقتصادی و یا موقعیت افراد در شرکت می‌باشد، باید پذیرفت که این تفاوت‌ ها به ‌هر حال وجود دارند. به‌ جای تلاش برای فرار کردن از آن‌ها، شروع به ارزش ‌آفرینی کنید. این تفاوت‌ ها نباید منجر به جنگ و یا مخالفت با یکدیگر شود. باید توانایی بحث در مورد اختلاف عقیده‌ ها را داشته باشید. برای این امر و دست یابی به آن می‌توانید برنامه های آموزشی مناسبی را برای انعطاف پذیری و برقراری روابط مثبت بین افراد و توانایی سازگاری آن‌ها با یکدیگر و با سازمان را در نظر بگیرید و در زمان های مشخص آن را اجرا نمایید.

هدف تمام افراد و کارمندان باید رسیدن به یک مرز مشترک و هم ترازی باشد، نه پیروز شدن بر دیگری و یا مجازات یک فرد دیگر که متفاوت با وی فکر و یا عمل می‌کند. هر چه افراد بتوانند و مهارت این را داشته باشند که منطف تر بوده و در مورد تفاوت‌ های خود به درستی و با امنیت و پذیرش بحث و تبادل‌ نظر کنند، بیشتر و بهتر می‌تواند به خلاقیت و گسترش چشم ‌اندازهای یکدیگر کمک کنند. این امر باید یکی از اصول اساسی هر شرکتی باشد تا بتواند در برنامه‌ی ایجاد محیط کاری سازنده موفق ظاهر شود.

برای توجه به محیط کاری، شما باید سعی کنید تا شناخت کافی و دقیق از هر یک از کارمندان خود داشته باشید و آن‌ها را در محیط کار همانند مشتریان تان اولویت ‌بندی کرده و مورد توجه قرار دهید و در زمان لازم با آنها ارتباط موثر برقرار نموده و آنچه را که نیاز دارند در اختیارشان قرار دهید. بدین شیوه نقش محیط کاری در جلب رضایت کارمند موثر واقع شده و در طولانی مدت آثار مثبتی ایجاد خواهد کرد.

اگر می‌خواهید بیشترین استفاده را از داشتن یک محیط کاری و همکاری اعضای آن که متشکل از نیروهای چند نسلی هستند را داشته باشید، سعی کنید تا معیارهای مربوط به آن‌ها را همانند معیارهای بخش مالی و مشتری اولویت‌ بندی کنید. این یک عمل جسورانه برای برخی از شرکت‌ ها و صاحبان آن هاست که در نهایت نتایج مثبت و موثری را به همراه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (2)

  1. ممنون از مقاله ارزشمندتون

  1. به نظرم مهم ترین عامل در محیط شغلی اینه که با افراد مختلف که با ما متفاوت هستند بتونیم خودمون رو سازگار کنیم و اون محیط رو برای خودمون قابل تحمل کنیم

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید