جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

بازاری به وسعت دنیای دیجیتال در دیجی کالا

author منتشر کننده
بدون نظر 8 0
بازاری به وسعت دنیای دیجیتال در دیجی کالا

دنیای حاضر را عصر دیجیتال نام نهاده اند آن هم به این دلیل که جوامع بیش از پیش در بازارهای مجازی هضم شده اند. کاربران بسیاری در سرتاسر جهان به بازارهای دیجیتال متصل هستند. درایران نیز که بیش از یک دهه از ورود آن به بازار دیچیتال می‌گذرد؛ درگاه دیجی کالا توانسته با رقابت در این میدان از همتایان خود سبقت بگیرد. هم اکنون دیجی کالا سهم بزرگی از بازار دیجیتال کشور را دراختیار دارد و کالاهای دیجیتال کشور ابتدا از درگاه این بازار الکترونیکی عبور می‌کنند و به دست مشتری در اقصی نقاط کشور می‌رسند.

دیجی کالا

دیجی کالا پیشتاز بازارهای اینترنتی در ایران

همه می‌دانیم که اقتصاد جوامع بر محور بازار می‌چرخد. درگذشته تجارت یکی از مهمترین منابع درآمد جوامع و کسب ثروت محسوب می‌شد و تاجران کالاهای اساسی هر کشوری را به سایر نقاط جهان صادر می‌کردند. با صنعتی شدن جوامع و پیشرفت زیرساخت های حمل و نقل، صادرکنندگان فرصت بیشتری برای ارسال حجم وسیعی از کالا به سراتاسر جهان به دست آوردند. در قرن حاضر با پیشرفت علم الکترونیک و رشد و توسعه علوم کامپیوتری، بازار دیجیتال جای بازارهای محلی و بین المللی را گرفته است. یکی از این بازارها، دیجی کالا درایران است. دیجی کالا ابتدا درجهت ارائه و فروش کالاهای دیجیتال به خصوص دوربین های عکاسی راه اندازی شد اما بعدا به بازاری وسیع در عرضه کالاهای اساسی دیجیتال تبدیل شد.

ایده راه اندازی دیجی کالا ابتدا توسط حمید و سعید محمدی دو جوان ایرانی در تهران شکل گرفت. آن ها در جست وجوی خرید یک دوربین عکاسی برای  کارشان با یک جست و جو اینترنتی نهایتا به یک دوربین برخوردند و پس از خریداری آن متوجه نقص فنی لنز آن شدند. پس از این تجربه ناموفق در خرید، این دوبرادر تصمیم به راه اندازی یک بازار دیجیتال در بستر وب گرفتند و این گونه بود که دیجی کالا شروع به فعالیت کرد. برادران محمدی ابتدا با سرمایه ای 20 میلیونی شروع کردند و درکنار فروش محصولات الکترونیک، راهنمای استفاده از این محصولات را برای کاربران و مشتریان ارائه می‌دادند.

دیجی کالا

دیجی کالا در میانه دهه هشتاد شمسی شکل گرفت و با توسعه کار و جذب مشتری، به جذب سرمایه گذاری در بخش های کلان روی آورد. در ابتدای دهه نود، یک شرکت خصوصی ایرانی در دیجی کالا سرمایه گذاری کرد. سپس یک صندوق سرمایه گذاری اروپایی پای کار آمد و پس از این بود که حمایت های دولتی نیز به سمت این استارتاپ موفق سرازیر شد. پیش از این هیچ درگاه فروش الکترونیکی نتوانسته بود به این وسعت برای کاربران ایرانی جذاب و کاربردی باشد. دیجی کالا را اولین بازار دیجیتال موفق در ایران قلمداد می کنند چونکه توانسته است از ابتدای شروع فعالیت تاکنون روزانه بیش از 2 میلیون بازدید  داشته باشد.همچنین 70درصد فروش آنلاین کشور در دست دیجی کالاست.

بیشتر بخوانید: چگونه مشتری خود را راضی نگه داریم

از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در دیجی کالا

همان طوری که اشاره شد؛ ایده راه اندازی دیجی کالا توسط برادران محمدی، ابتدا در جهت رفع نیازهای مشتریان بازار دیجیتال بود اما با توسعه آن و پای کار آمدن سرمایه گذاران داخلی و خارجی و همچنین حمایت های دولت، در فاز دوم پیشرفت؛ دیجی کالا به فروش تمامی محصولات قابل ارائه به مشتریان روی آورد. این بازار مجازی ابتدا از فروش محصولات دیجیتال شروع کرد و سپس با توسعه انبارهای کالا و راه اندازی شعبات مختلف در شهرهای بزرگ، به همه چیز فروشی روی آورد. از فروش محصولات الکترونیک تا مد و لباس، مواد غذایی، کتاب الکترونیک، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم خانگی، خودرو و ... .

دیجی کالا

با توسعه زیرساخت های فنی و محیطی، گردانندگان دیجی کالا تصمیم گرفتند در عرضه محصولات سوپرمارکت ها نیز ورود پیدا کنند. در این راستا  دیجی کالا با همکاری شرکت اینترنتی روکولند به توافق رسید تا از این پس در زمان کوتاهی محصولات سوپر مارکتی را به دست مشتریان برساند. این سیستم ارائه محصولات به دلیل زمان مصرف محصولات در فاز اول در تهران آغاز به کار کرد. در بخش سوپر مارکت دیجی کالا، محصولات با تاریخ مصرف کوتاه مدت، طی زمان حداکثر سه ساعت روزانه در تهران به دست مشتریان می‌رسد. این محصولات با برچسبFresh از دیگر محصولات ارائه شده مجزا و تفکیک می‌شوند.

بیشتر بخوانید: شش علت شکست در کسب و کار

دیجی کالا حالا به یکی از بازارهای مهم ایرانی تبدیل شده است. بازاری که ابتدا با فروش محصولات الکترونیکی و دیجیتال شروع کرد و کم کم با محکم کردن جای پای خود در میان کاربران و مشتریان ایرانی، بازوهای قوی تری برای پویایی خود به وجود آورده است. هم اکنون علاوه بر درگاه اصلی دیجی کالا، درگاه های موازی و پیوسته دیگری در کنار این بازار قدرتمند ایرانی راه اندازی شده اند. دیجی استایل در جهت فروش و عرضه مد و لباس و ارائه برندهای معروف دنیا در صنعت پوشاک سهم وسیعی در فروش پوشاک در کشور را دارد. همچنین این درگاه بسته فروش پوشاک ایرانی را فعال کرده که درآن فقط برندهای ایرانی  عرضه می‌شود.

فیدیبو که تنها بازار معتبر فروش کتاب الکترونیکی است نیز از درگاه های شرکت دیجی کالا محسوب می‌شود. این شرکت ابتدا  به صورت مستقل فعالیت می‌کرد ولی در سال 1395 دیجی کالا سهام آن را خرید و از ان پس فیدیبو به دیجی کالا تعلق دارد. دیجی پی نیز یکی دیگر از درگاه های متصل به دیجی کالاست که در جهت فعالیت های مالی راه اندازی شده است. این سیستم درگاه یک پارچه ای برای پرداخت های مالی است که کاربران می‌توانند بدون داشتن کارت اعتباری  خریدهای مجازی خود را با آن انجام دهند.

بیشتر بخوانید: علل موفقیت شرکت آمازون

اعتبار دیجی کالا در بازارهای جهان الکترونیک

اشاره شد که با توسعه دیجی کالا و شهرت آن، یک شرکت مالی اروپایی با سرمایه گذاری 100 میلیون دلاری، پای این شرکت نوپای ایرانی را به بازارهای جهانی باز کرد. هم اکنون رتبه الکسای درگاه الکترونیکی دیجی کالا بعد از گوگل و آپارات، سوم است و این رتبه نشان از اهمیت آن در بین کاربران ایرانی است. دیجی کالا ابتدا با 5نفر شروع به فعالیت کرد ولی هم اکنون 2200 نفر به طور مستقیم دران مشغول فالیت هستند.این سهم از اشتغال، سرمایه گذاری و شهرت نشان از موفقیت دیجی کالا در بازارهای جهان الکترونیک است؛ به طوری که به دیجی کالا لقب آمازون ایرانی را داده اند.

درسال 2014 مجله اکونومیست، دیجی کالا را با سرمایه ای بالغ بر 150 میلیون دلار در رتبه اول بازارهای الکترونیکی ایرانی قرار داد. همچنین مجله واشنگتن پست در سال 2014 اعلام کرد دیجی کالا با داشتن روزانه 3 هزار درخواست خرید در بین کاربران ایرانی رتبه نخست بازار دیجیتال را به خود اختصاص داده است. سهم دیجی کالا در بورس و بازار های مالی جهانی  نیز سهم قابل توجهی است و این نشان از اعتبار این استارتاپ موفق ایرانی در بازارهای جهان الکترونیک است. استارتاپی که از یک ایده شروع شد و پس از یک دهه به بزرگترین بازار دیجیتال کشور تبدیل شد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید