جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

اپلیکیشن چیست و به چه معناست؟

author منتشر کننده
نظرات (1) 13 0
اپلیکیشن چیست و به چه معناست؟

اپلیکیشن گونه‌ای از نرم افزار است که به کمک آن می‌توانید کار خاصی با موبایل یا کامپیوتر خود انجام دهید. بعضی از اپلیکیشن‌ها به صورت پیشفرض در موبایل یا کامپیوتر شما وجود دارند. به عنوان مثال اگر شما از گوشی هوشمند اندرویدی استفاده می‌کنید، بخش پیام‌رسان یا موزیک گوشی شما خود یک اپلیکیشن به حساب می‌آید که به‌صورت پیشفرض در گوشی شما نصب شده است. در مقابل اپلیکیشن‌هایی وجود دارند که برای استفاده از آن باید آن‌ها را از طریق اینترنت دریافت نمود (دانلود کرد) و سپس آن را روی گوشی یا کامپیوتر خود نصب کنید.  با نصب یک اپلیکیشن در دستگاه شما، معمولاً یک آیکون گرافیکی در بخش اپلیکیشن‌های شما ظاهر می‌شود که نام آن اپلیکیشن مقابل آن درج‌شده است و با انتخاب آن، می‌توانید از آن استفاده کنید. تلگرام، اینستاگرام، فتوشاپ، ویدیوپلیرها و... همگی جزو اپلیکیشن‌های محبوب برای کامپیوتر یا موبایل به شمار می‌روند.

بیشتر بخوانید: 9 ترفند مخفی در ویندوز 10 که باید آن ها را بدانید

تفاوت اپلیکیشن با وب سایت چیست؟

ممکن است این سؤال برای شما پیش آید که تفاوت اپلیکیشن با وبسایت در چیست. در پاسخ باید گفت که هر وبسایت از تعدادی صفحه اینترنتی تشکیل شده است که شما با وارد نموندن آدرس آن در اپلیکیشن مرورگر خود می‌توانید اطلاعات آن را مشاهده کرده و از آن استفاده کنید.  آدرس سایت‌ها با www شروع می‌شود. مرورگر یا Browser خود یک اپلیکیشن است که معمولاً نسخه‌ای از آن در دستگاه شما به صورت پیشفرض وجود دارد. به‌عنوان مثال در ویندوز Internet Explorer  یا Microsoft Edge مرورگرهای پیشفرض هستند که شما می‌توانید علاوه بر آن کروم یا فایرفاکس را نیز دانلود و نصب کنید و به عنوان مرورگر در کامپیوتر خود استفاده کنید. در مقابل در موبایل‌های اندرویدی، اپلیکیشن مرورگر پیشفرض Chrome می‌باشد که با جستجو در سایت‌های دریافت نرم‌افزار می‌توانید مرورگرهای دیگری نیز پیدا کنید.

اپلیکیشن چیست و به چه معناست؟

سایت‌ها تفاوت‌های اساسی با اپلیکیشن‌ها دارند. اپلیکیشن‌ها پس از نصب ممکن است نیازی به استفاده از اینترنت نداشته باشند. به‌عنوان‌مثال وقتی شما یک اپلیکیشن ماشین‌حساب مهندسی یا تقویم شمسی را روی گوشی خود نصب می‌کنید، برای استفاده از آن دیگر نیازی به اتصال دستگاهتان به اینترنت ندارید. در صورتی که برای استفاده از امکانات یک وبسایت مواره مجبور به استفاده از اینترنت در بستر مرورگرها هستید. از طرفی شما به‌راحتی می‌توانید یک اپلیکیشن را پس از نصب هر زمان که بخواهید اجرا کنید درصورتی‌که برای استفاده از وبسایت حتماً باید آدرس آن را در مرورگر خود وارد نمایید. البته وب سایت‌ها مزایایی هم نسبت به اپلیکیشن‌ها دارند. به عنوان مثال، استفاده از یک وبسایت، فضایی از حافظه دستگاه شما را اشغال نمی‌کند درصورتی‌که با نصب یک اپلیکیشن بخشی از حافظه شما پر می‌شود و اگر تعداد اپلیکیشن‌های نصب شده روی دستگاهتان خیلی زیاد باشد سرعت کار با آن کاهش می‌یابد. همچنین اخیراً وبسایت‌ها، امکان ایجاد میانبر در صفحات سیستم‌عامل اندروید را دارند و شما برای استفاده از یک وب سایت نیازی نیست حتماً آدرس آن را وارد کنید. از طرفی با تکنولوژی‌های جدید، وب اپلیکیشن‌ها راهی بازار شده‌اند که می‌توانید بیشتر کارهایی که با اپلیکیشن‌ها انجام می‌دهید را از طریق یک سایت نیز انجام دهید. بدین ترتیب بدون نیاز به نصب یک اپلیکیشن، می‌توایند از تمام امکانات آن در یک وبسایت استفاده کنید. البته یادتان باشد، برای استفاده از این وب‌اپلیکیشن‌ها حتماً باید به اینترنت دسترسی داشته باشید.

معرفی اپلیکیشن های کاربردی برای ویندوز

در ادامه تعدادی از بهترین اپلیکیشن‌ها برای ویندوز را برایتان معرفی می‌کنیم:

مجموعه آفیس Microsoft Office

این مجموعه شامل چندین برنامه نظیر ورد، پاورپوینت و اکسل است که با کمک آن‌های می‌توانید اسناد اداری مختلفی را تولید کنید. این مجموعه معمولاً به‌صورت پیش‌فرض در ویندوز وجود ندارد و برای استفاده از ابتدا باید آن را دانلود و سپس نصب کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش کلی آفیس Powerpoint، با لایه بندی اشیا و گذاشتن موسیقی آشنا شویم

اپلیکیشن اسپاتیفای Spotify

یک اپلیکیشن عالی برای پخش موزیک به‌صورت آنلاین که می‌توانید با دانلود و نصب نسخه مخصوص ویندوز آن هنگام اتصال به اینترنت، به صورت رایگان آهنگ‌های دلخواه خود را جستجو کنید و گوش دهید. البته یادتان باشد برای استفاده از آن بدون نیاز به اینترنت باید حساب ویژه غیر رایگان در این اپلیکیشن داشته باشید.

فتوشاپ Adobe Photoshop

فتوشاپ یک اپلیکیشن بسیار حرفه‌ای و معروف برای ویرایش تصاویر است. با نصب این اپلیکیشن می‌توانید علاوه بر ویرایش عکس‌های خود نظیر تغییر ابعاد، شکل و رنگ تصاویر، به یک گرافیست حرفه‌ای تبدیل شوید.

بیشتر بخوانید: با نرم افزار فتوشاپ بیشتر آشنا شوید

اپلیکیشن Ccleaner

سی کلینر یک اپلیکیشن مخصوص بهینه‌سازی عملکرد کامپیوتر است که با کمک آن می‌توانید فایل‌های حجیم بدون استفاده ویندوز را پاک کرده و سرعت کامپیوتر خود را افزایش دهید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

  1. خیلی مطلب جالبی بود ممنون از توضیحاتتون.ممنون میشم اگر اپلیکیشن هایی که کمتر مورد استقبال قرار گرفته رو هم توضیح بدین

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید