جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

کمپانی شیائومی؛ داستان زندگی و رقابت یک شرکت نوپا در میان غول ها

author منتشر کننده
بدون نظر 3 0
کمپانی شیائومی؛ داستان زندگی و رقابت یک شرکت نوپا در میان غول ها

کمتر کسی است که این روزها برند شیائومی را ندیده باشد و یا با آشنایی لازم را نداشته باشد. داستان زندگی شیائومی از بدو پیدایش تا کنون قصه ای پر فراز و نشیب بوده است. شرکتی نوپا، تازه به دوران رسیده که در میان غول های فناوری در حال رقابت است. اکنون شرکت شیائومی را یک کمپانی مطرح تجاری – الکترونیکی در کشور چین می شناسیم. عرصه ی فعالیت این کمپانی در حوزه های لپ تاپ ها، گوشی های هوشمند و ابزارهای پیشرفته الکترونیکی دیگر اعم از تلویزیون های هوشمند و لوازم خانگی است. با رایامگ همراه باشید تا کنکاشی در دنیای شیائومی داشته باشیم.

شرکت شیائومی

تاریخچه کمپانی شیائومی از کجا آغاز می شود؟

کمپانی شیائومی برای اولین بار در سال 2010 توسط «لی جون» که مدیر عامل شرکت KingSoft بود بنیان گذاری شد. از ابتدا تصمیم بر آن بود که این کمپانی در حوزه نرم افزارها انجام فعالیت کند. حوزه نرم افزاری آن به این صورت بود که کمپانی تصمیم گرفته بود جهت بهبود رابط کاربری اندروید رام جدیدی را طراحی کند که مبتنی بر اندروید گوگل باشد. اگر امروز در سیستم های اندروید خود نام MIUI را مشاهده می‌کنید برگرفته از برند شیائومی است. شیائومی از همان آغاز، کار خود را با چند شریک تجاری شروع کرده بود ولی شرکت نیاز به سرمایه داشت. لذا دیری نپایید که این کمپانی سرمایه خود را از طریق شرکت های تجاری بزرگ سنگاپور و چین و کمپانی مطرح کوالکام جمع آوری کرد. در ادامه ی این راه بود که شیائومی رام جدید خود یعنی MIUI را وارد پلتفرم های اندروید کرد. رام جدیدی MIUI پس از ارائه بر روی 200 دستگاه به زبان های انگلیسی و چینی نصب شد. ادامه روند پیشرفت MIUI تا آنجا بود که حدود 30 میلیون کاربر چنین رامی را در پلتفرم های خود تجربه می کردند. لذا گرد و غبار شروع به کار کمپانی شیائومی، نوید آینده ای درخشان می داد. امروزه گوشی ها و لوازم هوشمند زیادی با برندهای مختلف در دنیا وجود دارد؛ پس کار شیائومی سخت به نظر می رسد و با گرگ های فناوری رقابت طاقت فرسایی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: گوشی شیائومی ردمی نوت 7 با دوربین 48 مگاپیکسلی

اولین قدم شیائومی با ورود به بازار سخت افزارها

اولین گامی که شیائومی در مسیر سخت افزارها گذاشت تولید گوشی هوشمند Mi one بود. گوشی Mi one کار خود را با قدرت شروع نکرده بود، اما گام مثبت آن کار سخت شیائومی بر روی قطعات سخت افزاری داخلی آن بود که زحمات بسیاری کشیده شده بود. قطعات علی رغم کارکرد اولیه شیائومی خوب به نظر می‌رسید و قیمت مناسب آن بازار الکترونیک را گرد و غباری کرد. بسیاری از عموم این نوع گوشی را یک تقلید از آیفون می دانستند در حالی که خود کمپانی معتقد بود درآمد خود را مدیون خدمات و محتوای داخلی گوشی است. در حقیقت گام مثبت آن را بیشتر می توان قیمت ارزان و با کیفیت بودن پلتفرم دانست.

شیائومی روند پیشرفت خود را ادامه داد. تولید گوشی پیشرفته تری مانند Mi 2 که اولین های پردازنده اسنپدراگون را در خود داشت نشان از قدم های بلند دیگر کمپانی یود. Mi 2 یک گوشی هوشمندی بود که در کنار برخی برندهای معروف پردازنده مرکزی اسنپدراگون s4 را در خود جای داده بود. در سال 2013 حدود 10 میلیون گوشی هوشمند Mi 2 به فروش رفت. در ن سال شیائومی پنجمین پر فروش ترین گوشی سال در چین شناخته شد. لذا تعداد فروش گوشی های شیائومی تا اوایل 2014 به 26 میلیون گوشی رسید.

سال 2014 نوبت به نسخه دیگری از گوشی می یعنی Mi 3 افتاد. مطمئناً کمپانی شیائومی فکر آن را کرده بود که فروش خود را در جاهای دیگر هم تست کند. هند که سریع ترین روند خرید و فروش گوشی های هوشمند را در جهان در خود دارد، جولانگاه فروش گوشی های هوشمند Mi 3 شیائومی شد. فروشگاه اینترنتی هند که فلیپکارت نام دارد به سرعت گوشی های Mi 3 را در دسترس کاربران قرار داد. همچنین موتورلا نیز فروشنده گوشی های Mi 3 شد. سرعت فروش این گوشی به حدی بالا بود که تعداد گوشی های محدود شیائومی Mi 3 در چند ثانیه درو شد.

شیائومی که لقمه خود را چرب تر از همیشه می دید تصمیم بزرگی گرفت و در آخرین ماه های سال 2014 از طریق کمپانی هند نسخه جدید Mi 4 را به بازار برزیل روانه کرد. گوشی هوشمند Mi 4 به همراه مچ بند جدید شیائومی رونمایی شد. پس از چند مدت که بازار داغ تر از همیشه به نظر می رسید تیر دیگری از شیائومی بر پیکره دنیای فناوری وارد شد که آن معرفی محصولی جدید به نام ردمی 2 بود. Redmi 2 در بازار پر فراز برزیلی ها فروش دوچندانی پیدا کرد.

قدم های کمپانی شیائومی یکی از پس از دیگری بلندتر برداشته می شد. تولید گوشی های هوشمند Mi 5 و می مکس در سال 2016 و Mi 6 در سال 2017 که دارای غول پردازنده های اسنپدراگون 820 و 835 بود مصرف گوشی ها را حد زیادی پایین آورد تا کاربران علی رغم خریدی ارزان، گوشی پیشرفته ای را نیز در اختیار داشته باشند.

اکنون چند سال از عرضه گوشی های شیائومی می‌گذرد تا امسال که گوشی های شیائومی می 10  پرو و شیائومی میکس آلفا سر و گردن کمپانی را بالا نگه داشته اند. بد نیست نگاهی به گوشی شیائومی میکس آلفا بندازید تا متوجه دستپخت این کمپانی شوید.

بیشتر بخوانید:‌ معرفی گوشی شیائومی می میکس آلفا با نمایشگر آبشاری

شرکت های مطرح و رقابت سخت کمپانی شیائومی با آن ها

سر برآوردن شرکت کمپانی شیائومی در میان گرگ های فناوری کار بسیار سختی به نظر می رسید، اما شیائومی توانست در سال 2014 تعداد بی شماری از گوشی های خود را به فروش برساند. این اتفاق در حالی افتاد که همه، کمپانی شیائومی را یک شرکت نوپا می دیدند. فروش چشمگیر گوشی های شیائومی در هند نیز عرصه رقابت را برای گوشی های دیگر برندها تنگ کرده بود. شیائومی اگرچه شباهت بسیاری به اپل دارد، ولی در نوع خود محتوای متفاوتی را ارائه می دهد. کمپانی شیائومی به مانند کمپانی اپل علاوه بر نرم افزارها که شروع و آغاز به کار آن بود در حوزه سخت افزار هم وارد عمل شد و موفق از آب درآمد. برتری گوشی های هوشمند کمپانی شیائومی نسبت به دیگر شرکت ها یک امر نسبی و سلیقه ای است. چه بسا اپل و شیائومی هر دو نرم افزارها و سخت افزارهای مشابهی را به بازار عرضه می کنند و هر دو قدرت بالایی در محور ارز تکنولوژی دارند؛ با این تفاوت که اپل کالاهای خود را با قیمت بیشتری عرضه می کند و شیائومی علاوه بر کیفیت مناسب، قیمت ارزانی را هم دارد.

ترفندهای فروش و کسب درآمد شرکت شیائومی

گوشی های شیائومی همان گونه که بررسی کردیم فروش بسیار بالایی را پشت سر گذاشتند. هنوز هم این فروش دست و پا گیر شرکت شیائومی است و فروش خود را مدیون کالاهای جدید خود است. گوشی های هوشمند شیائومی تا اوایل سال 2019 فروش خوبی داشتند ولی پس از پشت سر گذاشتن فصل سوم، با افت چند درصدی رو به رو شدند. تنها پیشرفت 20 درصدی آن ها علی رغم فروش کم گوشی های هوشمند، تجهیزات هوشمند خانگی از طریق اینترنت و اشیا بوده است. فروش گوشی های هوشمند شیائومی در پایان سال 2019 حدود 4.60 میلیارد دلار بوده که با کاهش 7 درصدی مواجه شده است. در حقیقت کمپانی شیائومی در دهه سوم سال 2019 حدود 32 میلیون گوشی را روانه بازار کرد که نتوانست تعداد بی شماری از آن ها را بفروشد، لذا در مکان چهارم قرار گرفت. فروش دو میلیاردی تجهیزات خانگی به نسبت تولیدات آن چیزی حدود 45 درصد افزایش درآمد داشته است. شما گوشی های هوشمند و لپ تاپ های شیائومی را کنار بگذارید. تجهیزات هوشمند خانگش فقط 820 میلیون دلار را به تنهایی در جیب کمپانی فرو برده است. لذا اکثر سود سهامی در سالی که گذشت، تجهیزات خانگی هوشمند تشکیل داده است. فراموش نشود که درآمدزایی سال 2019 شیائومی نسبت به سال 2018 بیشتر بوده است؛ چرا که در سال 2018 سود شرکت شیائومی 27 درصد بیشتر نبوده است.

داستان فروش کالاهای شیائومی آنچنان متفاوت تر از دیگر کمپانی ها نیست. به مانند بیشتر کمپانی ها اکثر استراتژی فروش کمپانی متمرکز بر روش آنلاین است. یعنی از طریق نرم افزارها، سعی در فروش سخت افزارهای خود را دارند. لذا روش فروش یک ترفند نرم افزاری است. توجه داشته باشیم که شیائومی به جد، به تصمیم های کاربران و خریداران خود احترام می گذارد. لی جون در سری صحبت های خود گفت:

من پس از عرضه کالاهای خود و فروش آن ها، پس از یک هفته آخرین دیدگاه های کاربران خود و خریدارانم را چک می‌کنم و پس از توضیح هر گونه مشکل سعی دارم مشکلات وارده را در این نسخه و حتی نسخه های بعدی رفع کنم. پس شرکت شیائومی را یک کمپانی مشتری مدار نیز می توان صدا زد.

شرکت شیائومی

بیشتر بخوانید:‌ پیشینه سامسونگ

کمپانی شیائومی و بازخوردهای مثبت و منفی آن

پس از پا گرفتن شرکت شیائومی در تمامی رقابت ها، این کمپانی با فراز و نشیب های بسیاری همراه شد. مطمئناً تجربه کم این برند نوپا کار را برای شرکت سخت کرده بود. اگرچه هشت کمپانی به این شرکت کمک هایی کردند ولی محدودیت قطعات یدکی الطاف شرکت های بزرگ را به کمپانی  از نظرها خارج می کردند. شاید به نظر گفتن این مطلب خوب به نظر نرسد ولی اگر بر روی محصولات این کمپانی دقت کنیم عبارت Made in China را بر روی آن مشاهده می کنیم که ممکن است بسیاری از افراد را از خرید محصولات شیائومی بر حذر دارد.
همچنین فروش صرفاً آنلاین محصولات و عدم استفاده از فروش آفلاین، روند خرید و فروش و کسب درآمد محصولات شیائومی را کند می کند.

حقایقی جالب درباره شرکت شرکت شیائومی

حقایقی در باره شرکت کمپانی وجود دارد که بد نیست به آن ها اشاره ای داشته باشیم:

* شرکت شیائومی از شرکت هایی است که در گینس نیز رکورددار بوده است. سال 2015 بود که شیائومی با فروش بیش از دو میلیارد گوشی هوشمند در 24 ساعت رکورد خود را در گینس ثبت کند. همچنین در کنار گوشی های هوشمند، توانست 770 هزار گجت هوشمند خانگی را به فروش برساند که خود یک رکورد بی نظیر به شمار می رفت.

* دامنه mi.com اولین دامنه خریداری شده توسط شیائومی بود که 3.6 میلیون دلار برای کمپانی هزینه برداشت. این دامین، گران ترین دامینی بود که در سال 2014 به فروش رفت.

* سود حاصل هر یک از محصولات شیائومی در هر سال فقط 5 درصد خواهد بود. یعنی شما گوشی های هوشمند و یا هر وسیله ی شیائومی را بخرید فقط 5 درصد از آن به عنوان سود در جیب کمپانی می رود. این سود 5 درصدی که بسیار کمتر از دیگر برندها است یک قانون به شمار می رود.

* عبارت mi که لوگوی مطرح شرکت شیائومی است در نگاه اول ساده به نظر می رسد. اما کافی است 180 درجه این لوگو را بچرخانید. متوجه یک عبارت چینی خواهید شد که در صورت ترجمه، معنی «قلب» می دهد. البته گفته شده که ممکن است mi خلاصه عبارت Mobile Internet باشد.

شرکت شیائومی

بیشتر بخوانید: عرضه گوشی شیائومی Mi 9 با دوربین سه گانه

معرفی برخی از محصولات برتر کمپانی شیائومی

اکنون که تاریخچه شرکت شیائومی و رقابت سرسخت آن را با غول های فناوری بررسی کردیم وقت آن رسیده نگاهی به کالاهای این برند هم داشته باشیم.

- گوشی های هوشمند: همان طور که خواندیم گوشی های هوشمند گام های بلندپروازانه‌ی شرکت شیائومی بود.

- گجت های هوشمند خانگی: 

* لامپ LED Yeelight: این لامپ که یکی از گجت های هوشمند خانگی است محصولی از شرکت شیائومی است. این لامپ از نوع رشته ای نیز به فروش می رسد.

* جاروبرقی رباتیک می بات: ضمن کف شوی و دارای مواد شوینده سطوح

* کیت هوشمند خانگی بت عنوان کیت خانه هوشمند، حاوی حسگر تشخیص چهره، پریز هوشمند، سوییچ های بی سیم و سنسورهای درب ورودی و پنجره ها و ...

- Mi  بند 2: مچ بندی می بند 2 از پرفروش ترین محصولات شرکت به شمار می رود که با مجهز بودن به نمایشگر OLED، چکاب سنسور ضربان قلب، شمارش قدم های روزانه شما و ضبط خودکار تایمینک خوابتان رکورد بی نظیری را در دنیای فناوری به نام کمپانی ثبت کرده است.

دیگر فناوری های روز شیائومی شاهمل کوله پشتی های هوشمند مسافرتی، کفش های هوشمند، پروژکتورهای هوشمند و ... می‌باشد که روند کمپانی را در سال های اخیر دچار گرگونی کرد.

شرکت شیائومی

 

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید